söndag 9 maj 2010

koll på träningen

På kursen hos Eva Bodfäldt i fredags fick jag en hel del läxor till nästa gång. Bl.a. att värdeladda min tävlingsposition och få ännu mer attityd av Grym.

Ska jag kunna gå rakt med näsan i vädret och samtidigt belöna rätt attityd hos honom var det tvunget med lite arrangemang. Speglarna åkte ut i trädgården så jag kunde se vad jag belönade!
Å visst är attityden på väg att bli mer på, svansen går och han sätter ner tassarna med bestämdare kraft. Han har absolut greppat vad jag är ute efter men vi har en bra bit kvar. När han koncentrerar sig är det lätt hänt att han går in i eyet och blir segare i rörelserna. Det håller vi på att bearbetar i leken.

Vi fick även i läxa att variera belöningen i oändlighet. Belöningen är tacksam att även använda som störning. Med näsan i vädret :o) vi på väg mot spegeln och goselammet som är utlagt som extern belöning. När han vet att möjlighet finns för att det kan bli varsågod på ett utlagt föremål, speciellt när det ligger rakt framåt, behöver han koncentrera sig extra för att hålla kontakten. Här syns det att han går ner sig lite i attityden när han får anstränga sig att hålla kontakten med mig och inte tjuvkika på belöningen

Rätt vad det är, när han gjort sig förtjänt av det, kommer mitt efterlängtade "YEAH!!!!" och det tillåtet att slänga sig i väg och hänge sig åt gosedjuret.

2 kommentarer:

Eva H. sa...

Vilka fina träningsbilder ! Jätte kul att få se hur du strävar på !
Vilket fantastiskt ekipage ni är !
Stellan tränar apellspår och "påvisar" apporter som han inte gjort annat, jag är helt förbluffad ! Agilityn är också på gång, det verkar vara hans grej.

UlricaA sa...

Häftigt!!!!!! Jättesnyggt! speglar är ju kanon, man gör så mycket somman inte har en aning om...
och så att man kan SE om det sker förbättring, försämring och VAD det är man belönar!
Ha en skön vecka!
Kramar från oss till er!