söndag 2 maj 2010

Fysträning

I det fina vädret tog Grym och jag en paus i målandet i källaren. Nu är det nära med kontoret. På tisdag tapetserar vi!
Målet för utflykten var bl.a. lite fysträning.
Nu är inte jag så mycket för att pressa fysiken på unga hundar, MEN det ger massor med träning att gå bredvid stigen/vägen och ta sig fram bland stock och sten istället. Mest träning för koordination och balans men visst, kondition och muskler fick sitt.

Vi tränade inkallning genom täta snår och över fallna träd. Som framtida sökhund vill jag att han brutalt forcerar alla hinder för att ta den snabbaste och rakaste vägen i terrängen.

Han provade nån gång att gå runt ett gäng granar som stod i vägen, men upptäckte snart att han inte kom åt sin belöning då. Gör man fel, gör man om! När han väl greppade att det var närmaste vägen som gav utdelning gav han sig hän uppgiften att snabbt ta sig fram till sin leksak.

Dags för fika och lite vila. Vilan är nog så viktig för inlärningen, det har nog alla som gått kurs för mig uppfattat. Att träna avkoppling är precis lika viktigt som all annan träning. Dessutom valde jag en plats där fler löparspår korsade varandra så vi fick lite störning på köpet.

Våren är här, jag hoppade högt när ormen slingrade över vägen framför mig. Jag tog mod till mig och ställde mig i vägen för att få den på bild. Med en obehagsrysning skyndade jag mig därifrån.

2 kommentarer:

UlricaA sa...

Fy katten! en sån där hade jag inte stannat och fotat om han inte hade legat ihopslingrad det lovar jag! Vi har svarta huggormar häruppe, nåt jag aldrig nånsin har sett tidigare i mitt liv, en del snok oxå men i höstas mötte jag iaf två svarta huggisar bara härnere på vägen! LIte läskigt får jag säga, tycker inte alls om dom!
Ha en härlig vecka, solen skiner här idag oxå!
Kramar Ulrica

På väg mot min dröm sa...

hej! Vad mysigt ni verkar ha haft det! Han växer och växer och ser ut som en man snart:) Hoppas att vi ses nått.
//Carro och gänget