lördag 1 maj 2010

Fästingar - därför finns dom!

Förra året i den här tiden var jag på en utbildning med Tobias Gustavsson. Har undervisade bl.a om hur arter förändrats för att anpassa sig till miljön, hur mycket av utseenden finns enkomt för att attrahera det andra könet osv.

Så kom då frågan som fick mig att känna hopp. Frågan som jag ställt mig själv så många gånger utan att hitta svar.

Tobias frågade oss: -Varför finns fästingar?

Vi surrade runt lite i gruppen men ingen hade egentligen nån bra förklaring. Nån av oss försökte lite försynt med att nån säkert hade nytta av dom......
Men icke! Det är ytterst få arter, alla kategorier, som finns för att gynna någon annan.

Fästingar finns för att de är så bra på att vara fästingar, så effektiva på att hitta föda och att anpassa sig. Känns som en tråkig förklaring, hade så gärna velat att de gör någon positiv effekt i ekosystemet. Men icke!

I går plockade jag årets första på Grym! Jag äcklas av dom och jag törs inte sätta på nåt gift nu när unga hunden Grym fortfarande är och kladdar och och biter i gamla hunden Ipz. Tänk om han får i sig giftet, känns inte bra!
Bra känns det däremot att det är maj nu! Krokusar och påskliljor trängs i landen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äckliga djur! De senaste åren har jag plockat krypande fästingar i parti och minut från hunden trots fästinghalsband. Får minst en fästing varje år själv som sitter någonstans på kroppen och äcklar sig :(
Men det känns bättre nu, vi har vaccinerat oss hela familjen och lite av fästingskräcken försvann för mig i och med det.

för 25 år sen sådär fick hunden en fästing per säsong här i gävletrakten, nu kan jag plocka sådär 15 st på hunden efter en skogspromenad.
Lillemor

UlricaA sa...

Jag har väääldigt svårt för att se nån mening med dom faktiskt...väldigt väldigt svårt...men men. Resonerar som du att eftersom Mint är och drar i Chili hela tiden så vill jag helst inte sätta medel på dom...funderar mer på bärnstenshalsband som ska enligt uppgift fungera...
Nästa fråga, är du hemma v 28 och hur långt från gävle bor du???
Kramar Ulrica