måndag 25 januari 2010

En körig dag

Det ställs rätt höga krav på oss som skaffar valp på vintern, man får inte så mycket miljöträning gratis, det är helt tomt i trädgårdar och på gator åtminstone i vår del av stan. Så, Mohammed fick packa in allt i bilen och bege sig till berget!

Boulongern och regementsparken är Gävle Kommuns gåva till hundägarna, helt perfekt miljö för att träna hundmöten. Mycket hundar, bra sikt och många små vägar som man kan komma undan på, om man behöver träna på avstånd.
Grym och jag begav oss in där på jakt efter snälla och trevliga hundar vars förare tycker det är ok att hälsa på oss. Vi kom inte så långt förrän vi mötte snälla, lilla Smilla. Hon flörtade ödmjukt med Grym som var lite avvaktande först. Enligt skolboken gick hon bort en bit och luktade på en lukt och grävde i en driva. Precis som hon planerat, kunde inte Grym hålla sig utan gick nyfiket fram och med små inviter fick den lilla tiken igång leken.

Gryms första lek med en ny hund, han skötte det bra!
Vi åkte direkt därifrån till Katarina och Julia. Julia är en förståndig springer som fostrat många valpar och är bra på det. Grym fick inse att det inte var värt att bemöta henne med annat än ödmjukhet.

Efter en eftermiddag i djup sömn var han med på en valpkurs. Han är såååå duktig, hälsar fint på de andra, nu är han helt obekymrad inför nya möten, kopplar av så fort vi satte oss ner och visade glatt upp en av-och-på-övning.
Pernilla kom upp till kurslokalen efter sin dans och hämtade Grym som fick åka buss med henne hem. Nema problema. Han satt i hennes knä och betraktade lugnt sin omgivning. Våra miljöträningsmål flyter enligt planerna.

2 kommentarer:

Wheaten Barbro sa...

Va härligt att du har fått hem din lilla Grym. Du jobbar på som vanligt till 110% med hund. Kommer att bli spännande att följa era äventyr.
Knappade in på din hemsida om fårskinn,finns dessa kvar till försäljning? Är isf intresserad.
// Kram Babbsan & Neddus

Jenny sa...

Jadu Anna, jag blir imponerad! Om jag hade haft så mycket kunskap som du har när jag fick hem mina hundar, misstänker jag att jag inte haft några lydnadsproblem nu med mina vovvar... Kul att följa vad du gör!!