lördag 23 januari 2010

Ändra attityd

Grym och jag leker mycket, flera gånger om dagen leker vi ganska vilda lekar, dessemellan måste han kontrollera sig och bli lugn för att få igång leken igen.

Jag använder olika leksaker varje gång för att han ska acceptera alla typer av belöning i framtiden.
När han är i gång och busar och kampar som bäst drar jag in honom till min sida samtidigt som vi fortsätter att leka. Därefter tar jag om hans kropp, handen med leksaken blir helt stilla. Sen väntar jag till han släpper och blir lugn. När han är så pass lugn att jag kan släppa taget och smeka honom och han ändå sitter kvar säger jag "YEAAAH"!!! och drar igång leken igen. I början tog det ett tag innan han gav upp men nu är han helt medveten om vad som krävs.

När vi leker och jag kastar iväg en grej kommer han gärna tillbaka om jag klappar i händerna och i golvet och är allmänt tokig. Första gångerna då han kom fram släppte han föremålet och bet i mina händer i stället. Då blev jag helt passiv med händerna, lät honom bita. När han tröttnade blev jag genast aktiv med leksaken. Ganska snabbt kom han fram till att det var roligast om han kom ända fram och bjöd mig leksaken. Då fortsatte vi leken direkt!
En smart liten hund det här!

Dagens miljöträning innebar ett besök hos Stöveln Öberg där vi köpte en cykel till vår 15-åring Pernilla. Grym kollade runt, satt och tittade, följde efter när vi rörde oss, rotade lite under hjälmhyllan......
Han var helt bekväm och när försäljaren monterade cykelkorgen passade jag på att leka lite med Grym i den nya miljön. Inga problem. Han slängde sig gladeligen direkt in i leken men en ihopknuten handduk som jag "av en händelse" hade i jackfickan.

På eftermiddagen invaderades vårt hem av hela tjocka släkten för födelsedagsfirande. Grym deltog till batterierna tog slut, då lade han sig att sova mitt i röran.
En sån cooling.

Inga kommentarer: