torsdag 1 oktober 2009

träning

Har tillbringat förmiddagen på I 14 och tränat alla hundarna.

Trinny - spontanapportering av nyckelknippa. Hon ska hämta tillbaka allt jag tappar utan att jag kommenderar, läs utan att jag märkt att jag tappat. Hon är helt medveten om ljudet när nyckelknippan går i backen. Tycker inte det är just så värdefullt att hämta tillbaka , jag väntar ut och belönar massor. Det triggar inte, jag får börja om lite nu med att försöka befästa ljudet som en utlösare precis som jag gjorde när jag tränade in sms-signal på Lime. Trinny skiljer på "fot" och "sidan" men jag har fått in lite skräp i beteendet. Hon ska kunna byta bakom när jag säger det ordet för den andra sidan. Funkar bra när jag går sakta och nu har det blivit en bugg i systemet som jag skapat själv. Om jag minskar tempo bara för att ändra tempo har det blivit till ett kommando för att byta sida. Äsch då, hur det kan bli. Gör man fel, gör man om!
Dinky - älskar spontanapportering, är uppmärksam och hoppas att det ska hända nåt. Skilja på "fot" och "sidan" när han är på väg mot mig är svårt i Dinkys värld. Är han på rätt sida är han dock klockren på att följa, minska och öka tempo, sätter sig när jag stannar. Vi tränar mer på ingångar så blir det också bra, han accepterar alla förslag med sprattel kroppen och glädje i sinnet.
Lime - uppletande. Gjorde en övning för att jobba med mönstret i söket, ville få henne att gå ut rakt och göra ett framåtslag tillbaka. Gick väl så där, ville som vanligt gena i rutan och ta hjälp av vind, frustrerad och ljudlig när det inte funkade och jag ville skicka om. Hå, hå ja ja
Ipz - den lilla råttan, hon fixar alltid till det som bjuds. Lade ett sökfält i fårhagen, fyra halvroliga föremål. Inga problem med att tappa fokus där inte, tog in alla grejer med glimten i ögat och avslutade med en ylning. Hon är för go den tanten!

Vi fikade på en bänk i solen utanför fårhuset innan vi gav oss iväg hem.

Inga kommentarer: