onsdag 30 november 2011

Träna, träna, träna

Det är mycket träna nu! Framför oss ligger två stora inomhustävlingar. Premiär i elitklass. Båda har ett startfält med mycket hög kompetens eftersom de är rankingtävlingar till landslaget. 
Mitt mål på dessa tävlingar och på samtliga tävlingar under 2012 är att skapa en trygg känsla i Grym.
Trygg i miljön, trygg med tävlingsledaren, trygg med mig och trygg i uppgiften.
Det här med att vara trygg i uppgiften är vad vi grejar mest med nu. Vi har alla momenten färdiga. Färdiga så tillvida att han kan alla delarna i dom. Vi har kommit förbi nyinlärningsfasen. Han har gjort momenten i olika miljöer, med olika störningar, i olika känsla och med olika rekvisita.(koner, hinder, apportbockar osv)
Ett lydnadsmoment blir, som jag ser det, aldrig klart. Sådär klart så att man inte behöver träna och förbättra något mer. Inte som när man lär sig multiplikationstabellen och sen sitter det.
Jag är sååå glad åt mina speglar i träningsladan. Man ser minsta lilla förändring , snedhet, seghet och kan göra nåt åt det.
Framgång med lydnadsträningen är att kunna hålla ett jämnt värde i alla funktioner. Så sant som det är sagt.  Jag har sagt det många gånger. Men det är inte lättare att nå dit ändå.
Snabbt inkallningstempo OCH snabb reaktion i stoppen.
Hög koncentration i fjärren utan att gå in i "bordercollieeyet" och bli seg.
Ha samma värde i sitt, ligg, stå i Z så han inte väljer det mest värdefulla, utan lyssnar på vad jag säger innan han agerar.
Hög aktivitetsnivå i fria följet för att vara noggrann men ändå behålla en bra position.

Vi tränar mycket nu. På allt. Detaljer och helhet. Precision och glädje. Signalsäkerhet och stadga. Inget av det är värt nåt om det andra inte finns.
Vi tränar mycket just nu. Grym är lycklig för träningen. Jag är lycklig över framstegen!

1 kommentar:

Birgitta & Lizzie sa...

Härligt att läsa !! Stort lycka till med elitpremiären !

Att ha tillgång till speglar är ju guld värt !!

Hälsar vi som i morgon bl a ska träna Z med just Z ;-)))