måndag 14 november 2011

Kommendering

Grym blir överambitiös, osäker, plåstrig och ljudar när vi blir kommenderade på fria följet. Känner att jag behöver mängdträna det. Sååå, idag när jag och Sanna tränade ihop, bytte vi mobiler för en stund och spelade in kommendering åt varandra.

Kort och långt mellan. Normalt och hurtigt tonläge, sakta, vanlig, normal marsch, halter, stegförflyttningar och hela billevitten. 5 minuter långt blev det.
Så nu kan jag träna med kommendering hur ofta som helst, utan att nöta sönder min familj och mina kamrater.

Åkte vidare till Duro och köpte tapeter till köket. När jag klev ut därifrån såg jag mig själv i deras stoooora skyltfönster. Även fabriksdelen har en stooor glasvägg. Perfekt till fotträning! Bytte tapetkassen mot hund i bilen och drog igång träningen.
Började utan kommendering och han var lite störd över ny miljö men bara så att han gick i piaff, inget ljud.
Satte på kommendering efter ett tag. Iiiihaaa! Samma effekt som vid kommendering live uppstod. Sååå himla bra!
Vi gick, jag pratade lugnt i svängar och starter där problemet uppstår, han lugnade sig fort. I början lydde jag inte kommendering. Sen när jag började lyssna och göra som Sanna-rösten sa, märkte jag nåt intressant.  När jag gör som tävlingsledaren säger, precis när det sägs, blir han ännu mer orolig. Hmm. Antagligen gör jag nog sväng, halter, starter annorlunda än när jag får bestämma själv.
Ändrade taktik, utförde när Sanna-rösten kommenderade, men jag hade bestämt mig innan för vad jag skulle göra. Voila, han gick tryggare.
Jag blir så lyllig när jag hittar en tråd att nysta i. En öppning till lösning. Nu ska här planeras, tränas och utvärderas!

1 kommentar:

Lizziematten sa...

Himla fiffigt !!

Jag brukar iofs ofta just "använda" mej av speglar, vilket säkert medfört att helt vanliga människor som sett vad man håller på med undrar om det inte är dags att boka plats åt matten på nåt slags "hem" ;-)) men det får man ju bara bjuda på *s* !!

Har´e gott !!

PS Det är väl sött med en BC i piaff, eller ;-)) Passage nästa ??