tisdag 22 mars 2011

Marken och mossan syns!

Helt ljuvligt var det på morgonpromenaden idag! I skogen skymtar flera partier av mossa och lingonris. Såklart var jag tvungen att prova. Hela vintern har jag sett fram mot kottarnas återkomst. Dessa kottar som är sååå bra att träna "vittringstänk" på.

Grym letade på noga, valde bort alla "oluktade" kottar och Jippi!!! hittade min kotte bland barren.
På väg hem gick vi genom fårhagen i Hille som ff är full med snö, men på kullen i mitten hade snön smält undan rejält så jag fick ut en uppletanderuta på ca 25x25 i kuperad terräng. Grym letade på riktigt bra och tog in alla fyra föremålen i rask takt.
Det har verkligen hänt saker med näsarbetet i vinter. Han har helt klart för sig att det är skillnad på uppletande, han får på sig tjänstetecknet och letar i god fart på bra avstånd. När jag eller någon annan lägger ut, som för en vittring, använder jag andra signaler och han letar noga i ett närområde.
Å, så härligt med framsteg i träningen!

Inga kommentarer: