torsdag 1 juli 2010

Spårat

Tänkte att jag skulle, för första gången, ge en hund möjligheten att bli riktigt duktig på att spåra. Har aldrig riktigt haft intresset tidigare men nu ska det ske. Sen om jag lyckas bana väg för Gryms utveckling ända upp i toppen, får framtiden utvisa.

Idag var vi ut för att spåra för tredje gången. Totalt sett gick han i dag sitt femte och sjätte spår. Lägger ut fler spår varje gång utifall han misslyckas av nån anledning. Ibland får han ta alla, ibland använder vi bara ett, beroende på hur taggad han är.

Tidigare tillfällen har han gått på nyfikenhet tror jag och mest blivit förvånad när han sprungit på leksaker i spåret. Idag var attityden annorlunda, mer förväntansfull redan när jag lade ut linan. Jag hade lagt två spår, ca 30-40 meter långa, i gles skog med tätt blåbärsris. Båda gick i mjuka serpentinbågar och hade legat ca 80 minuter.

Förväntan gjorde att han hade mer bråttom och därmed blev lite slarvigare. Men går det fort blir det gärna fel, det fick han erfara. Han gick tillbaka nån gång för att han tappade bort sig innan han koncentrerat gled iväg. Sen höll han koncentrationen ända in i mål! När jag klädde av honom var han fortfarande på G och ville vidare så vi gick en omkrok till nästa spår där jag släppte på ca 3-4 meter från spåret. Han drog sig framåt och tog upp spåret och följde det fint.
Tja, han kanske blir bra på det här också, den grymma lilla hunden!

1 kommentar:

UlricaA sa...

Syrran tycker ju det är enormt roligt att spåra, klart brorsan oxå ska testa på!!!!! Näsa har dom di små liven! Idag har vi varit i ullared och handlat, jag tror bestämt vi var ganska många som kommit på samma idé?
Ha en jättego helg!
Kramar!!!