tisdag 6 juli 2010

Extern belöning

Fick en fråga av en elev som fick mig att tänka till och få ner svaren på pränt.
-"Jag undrar vad du tycker är den största vinten med externbelöningar jmf med "vanliga" belöningar som kommer från mig?"
Här kommer mitt svar:
Den externa belöningen kan vara en hjälp för att förstärka en riktning, t.ex. att hjälpa upp ett "bakåt-tänk" på fjärren genom att lägga belöningen bakom eller för att förstärka tempo på inkallningen genom att lägga belöning bakom föraren.
Jag kan också tycka att en extern belöning triggar hunden mer. Då kan man kanske tycka att det inte behövs på den redan gasade hunden, men triggningen gör att hunden blir mer noggrann att hitta rätt beteenden.

När jag använder extern belöningen är det bara mitt "varsågod" som bekräftar att jag är nöjd och hunden får dra iväg. Om man har belöningen hos sig är det lätt hänt att hunden missuppfattarr vilket beteende som genererar belöningen. (Läs, föraren har svårare att tima rätt beteende) Tex. om vi går fot, kan jag säga "varsågod" när hunden går optimalt bra, utan att förändra min kropp, mitt tempo eller min attityd. Den förändras först när hunden dragit iväg. Alltså belönar jag exakt det bra beteendet jag var ute efter. Om man belönar med godis eller leksak hos sig är det lätt hänt att man "skvallrar" om att belöning är på väg genom att ena handen svänger mindre efersom den gör sig beredd att skicka fram godisen, eller att man samtidigt som man halar fram leksaken vrider sig åt något håll, så att hunden följer med och får belöningen för fel position. Det beteende hunden tror sig få belöning för, kanske är att huvudet sträcks fram lite till framför ditt lår eller kanske strävar framåt lite för mycket, för bollen brukar kastas framåt. Eller att hunden saktar av lite för att ni brukar stanna och leka/äta. tex.....

Desutom håller den externa belöningen intensitetsnivån uppe på ett bättre sätt, speciellt i moment som kräver mycket teknik och koncentration. Hunden får springa iväg, även om det är godis som är belöning och blir mer aktiv igen. Vi kan dessutom variera den externa belöningen mer än den vi har hos oss.

Till sist har vi en jättebra anledning till extern belöning. Det är att det är en så bra störning, som du dessutom har full kontroll på. Att kunna koncentrera sig på uppgiften trots att belöningen ligger helt öppen, eller att en annan människa bollar med den, gör hunden så otroligt medveten om vad uppgiften består av så den inte låter sig luras av andra störningar heller!

Oj, det blev ett långt svar, men det brukar bli så av bra frågor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket bra svar :)
Jag gillar verkligen avstånds belöning det passar Femman.

tasshälsningar Stina och pojkarna