onsdag 7 april 2010

Handledare Hilding

Har varit på utbildning till "handledare för övningskörning av personbil". Det är äldsta dottern som i ett huj blivit så gammal att hon får börja övningsköra.

Maken och jag "ska lära henne aaaallt vi kan" (som Balou i Mowglifilmen) vilket vi nu hoppas är rätt, alltså att det vi kan är rätt. Nu är det ett tag sen vi tog våra körkort och vi har säkert lagt oss till med lite olater och gör saker som är rätt, utan att vi tänker på det. Hoppas pedagogiken räcker ända fram!

Det blev lite diskussioner om huruvida man kör miljövänligt. Trafikskoleläraren menar på att man ska motorbromsa sig fram här i livet och förutse situationer. Jag menar på, att om man inte använder sig av sina bromsar, rostar dom och det blir gröpper i dom så besiktningsmannen dömer ut dom. Nya bromsskivor kostar betydligt mer, än det jag tjänat in i bensin på att köra lugnt och det belastar även miljön betydligt mer, att ytterligare ett par bromsskivor måste produceras och mina gamla som egentligen inte var nötta måste tas om hand. Det är inte lätt det här med miljötänk.....

Men det ska bli spännande att övningsköra med Mikaela, hoppas vi fortsätter vara goda vänner trots det.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hmm... har ett starkt minne av att jag blev jätteosams med min pappa när jag övningskörde... Fast det var en kombination av två rätt hetsiga temperament - ni kanske är lite mer behärskade? ;-)

Eva H. sa...

Det är spännande att övningsköra, jag gör det just med vår son Axel. Kul är det också att ha fått förtroendet men det gäller att ha nerverna under kontroll.
Men du är ju så pedagogisk så det går säkert med glans ! Värre för mej som får hicka när sonen skall försöka ta en sväng i en skymd vägkorsning på en hackande 3:ans växel.....