tisdag 8 december 2009

Vila

Har tränat (läs nött) ett nytt beteende på Trinny, assistanshund. "Vila" betyder att hon ska söka upp sin bädd och vara kvar där och koppla av. Det gör hon dagligen och stundligen redan innan, men det ska sättas kommando på det nu.

Började med att bara lägga ut fällen på golvet När hon rörde sig i riktning mot fällen klickade jag och slängde godisen på fällen. Flyttade fällen när hon fått i sig godisen och väntade. När hon igen rörde sig mot fällen blev det belöning igen!

23. 15
Nu har vi passerat läget, att hon medvetet kliver upp på fällen med alla fyra tassarna, jag klickar och slänger godisen nån annanstans. Medan hon hämtar sin godis flyttar jag fällen lite diskret. Om hon passerar fällen på väg till mig kliver hon upp på den direkt. Men om hon kommer från ett annat håll och helst med ryggen mot fällen då får jag vänta lääääääänge på att hon ska ta initiativet och gå upp på fällen igen.

23.40
Efter lite vila på några minuter söker hon sig till fällen ur nästan vilken vinkel som helst, oavsett var hon hämtat sin belöning och var jag lagt fällen till nästa försök.
Jag väntade ut henne lite en gång när hon var riktigt kvick upp på fällen. Det tog henne ca 2 sek att prova ett sitt! Klick och godis med extra glädje.
Efter några såna gånger väntade jag lite längre och med uppmuntrande stämma fick jag henne att förstå att jag inte var riktigt nöjd utan ville ha lite till. Å, då lägger hon sig!!!!! Ibland är hon riktigt bright den lilla labradoren!

Nu får jag stilla mig lite, låta henne bli väldigt säker på att söka upp fällen, öka avståndet succesivt, med mig i olika positioner - sittande vid bordet, lagandes mat, sitter i tvsoffan..... Det ska ju funka jämt!

1 kommentar:

Jenny sa...

Labradorer ÄR brighta - har du inte sett det på mina? ;-)