onsdag 16 december 2009

Pluggar

Det är slutprov för min utbildning till helgen.
Så nu sitter jag på min kammare ett tag och läser och skriver om sensitisering, stimulus, sekundär förstärkning, operant betingning................
Dessemellan (stavas det så?) varvar jag med finslipning av Trinny, den svarta lilla labradoren som ska visas upp i helgen med en hel uppsättning färdiga assistanshunds sysslor.

Igår var vi in till tågstationen och tränade, Trinny och jag. Det gick bra! Vi tränade "under" hon ska krypa in under en bänk. Hon ska kunna skilja på min "fotsida" och "sidansida" och byta bakom mig, fiffigt när vi är på väg in i folk och jag vill ha undan henne så hon inte kommer i kläm osv. Hon fixade duktigt "före" som jag också använder när det blir trångt, in i trånga utrymmen, upp på bussen osv.
Hennes bästa är att "trycka" och "dra". Hon trycker med nosen och drar i saker med munnen. I offentliga miljöer har vi användning av det när hissen ska tryckas ner eller hon behöver hjälpa till att öppna en tung dörr. När hon ska dra har jag satt ett spännband på lämpligt ställe, så hon har nåt att dra i och jag kan köra in rullstolen i mellan och sen tråckla oss igenom.
Vi tränade också spontanapportering. Tappar jag nåt utan att märka det ska hon vända om och hämta det även om jag protesterar. Det har hon verkligen greppat, kommer stolt tillbaka med nycklar, kuvert och vantar mm. Det tror jag att jag ska lära mina egna hundar också, har varit bra att ha "på riktigt" flera gånger.

Det som varit svårast för henne nu på slutet är att verkligen vänta och lyssna på vad jag säger. När hon tycker att hon förstår så gör hon bara. Är det en bänk där hon kan gå under, väljer hon hellre det än att kliva upp med framtassarna på den, när jag säger "upp". Det var det här med att kunna hålla ett jämnt värde i olika funktioner och befästa en riktigt säker signal som jag skulle träna på. Hmmm, det funkade bra med hönorna förra veckan men är svårare med hund, tål att tänkas på!

Nog pausat, nu återgår jag till mina böcker och anteckningar.

Inga kommentarer: