torsdag 10 december 2009

Hönor kan!

Hopkedjningen går framåt. Det jag planerade för veckan med hönan var jag klar med redan igår så jag ökar på min kedja lite.

Hade tänkt träna henne i att kliva upp på en apportbock som jag håller i ena klossen, lyfta upp henne till en plattform, där hon kliver av och rundar en stolpe, drar i ett gosedjur som sitter fast i en gummisnodd, släppa den så den åker över kanten. Därefter fortsätter hon via en stege ner till bordet igen. Det var inte så svårt som jag trodde så nu har jag klurat lite till. Jag ha testat att lära henne hoppa mot en target, funkar, men jag vet inte riktigt vad jag ska använda beteendet till, funderar på det till i morgon. Bara för att min lärare Marie sa att det var otroooooligt svårt så var jag ju tvungen att testa om det går att få hönan att lägga sig ner. Å, jag tror att det kommer att gå. Har shejpat fram under dagen att hon först sänkte huvudet, sen var kroppen tvungen att följa med ner och nu har hon börja böja benet i hasen så pass mycket att under delen av benet bara har någon millimeter kvar till bordet. Det kommer att gå! Hönan heter 181, men det känns lite opersonligt att kalla en sån begåvad skönhet för ett nummer, så hon kallas nu "chic-chicken".

Trinny tränas på för fullt. HÅller på att kedja ihop "dra" (i ett snöre så en dörr öppnas t.ex.), tryck (så en låda trycks igen eller en lysknapp tänds/släcks), "hämta" (ett föremål som ligger i ett skåp, burk eller hos någon), "lämna" (lika som hämta fast tvärtom). Kedjan kan vara: "dra" (öppna en dörr in till ett skåp), "hämta" (en diskborste i skåpet), "lämna"(i en öppen låda en bit ifrån fast i samma rum), "tryck"(stäng lådan). Det här går bra. Ska börja lägga in laserlampan för att styra var hon ska ta vägen. Hon tycker den är svår och kan bestämma sig för andra uppgifter som hon tycker är lättare. Men det släpper mer och mer.
Jag ska knyta en knut på ett snöre runt mitt finger så jag kommer ihåg att fota i morgon. :)

Inga kommentarer: