onsdag 9 december 2009

Kedja ihop

Är på kurs igen. Den här veckan är den sista på den årslånga assistanshunds-tränarutbildningen. Nästa helg är det slutprov.

Vi ägnar veckan åt det vi tycker att vi behöver repetera, både hönor och hundar står till förfogande.
Jag har valt att börja med hopkedjning av beteenden. Det är nåt av mina "värsta". Visst kan vi enkelt säga att man tränar alla delarna för sig och sen sätter ihop. Jag tycker jag är bra på att splittra upp beteenden i små delar och få till dom. Men kruxet är, i min värld, att få lika stort värde på de olika beteendena. T.ex. behöver värdet av själva läggandet i läggande under gång vara så högt att du med ett lagom "ligg" får hunden att slänga sig i backen fast du fortsätter gå. Vi vill ju dessutom ha ett skitsnyggt fotgående fram till läggandet. Du hittar problemet i samtliga moment, samtliga specialgrenar på brukset och allt annat kul vi hittar på med våra hundar.

Att hålla lika högt värde i alla små delar i ett större beteende, det är finessen och vägen till framgång! Och det ska jag bli mycket bättre på den här veckan!
Återkommer med foton från träningen.

2 kommentarer:

Piakvinnan sa...

Men wow! Härlig vecka du har framför dig alltså :-) Nervis? Det kommer att gå finfint. Är helt övertygad.

Anna sa...

Pia - Inte speciellt, det går ju liksom som det går.
Jag har gjort mitt bästa med det hundmatrial och den kunskap jag har, varken mer eller mindre. Men det ska bli otroligt skönt att åka hem nästa helg, utan lånehund, utan tvång på träning som inte är kul alla gånger, med jul i sikte och ett år framför mig med en massa tomma helger! Nice!!!!!!