fredag 6 november 2009

Rätt förväntan

Lime är ju lite het av sig, lite lätt otrygg, vill gärna göra rätt men får inte alltid till det. ;)Det märks ffa i moment som hoppet, apporteringen, rutan och såna moment där hon måste sitta still ett tag och vänta. Det blir frustrationspip och tjuvstarter och hon kan inte koncentrera sig på annat om konerna står på plan t.ex.


Nu har jag tagit en liten omväg i träningen, som visat sig vara en bra väg! Har tränat hennes förmåga att hålla fokus i andra situationer för att sen kunna föra över till tävlingsmomenten. T.ex. jag slänger iväg en pryl eller godis en bit när jag håller henne i halsbandet. I början räckte det med att hon höll blicken på målet 1 sekund så släppte jag henne med "varsågod". Nu har jag förlängt tid och retningar avsevärt, jag kan putta på henne, kliva åt sidan och bakåt men hon sitter still och håller blicken dit hon ska. Tittar hon bort säger jag, -"mäh, vilket otur!" med retsam stämma och går och hämtar tillbaka prylen. -"Vill du prova igen?" Såklart får hon en ny chans! Hon har blivit bra på det och är helt trygg i att gå iväg och hämta eller äta upp godisen på mitt "varsågod", inget pip, ingen tvekan. Nu använder jag det vid hindret, inkallningen, rutan osv. Hon fokuserar på stället dit hon ska till jag säger "varsågod"
Jippiiiiiiie! Det funkar!

Inga kommentarer: