fredag 6 november 2009

Betraktelser

Satt i vindfånget på Ica Maxi idag, tidig eftermiddag. Som vanligt mycket folk en fredagseftermiddag. Mitt ärende var att miljöträna labradoren Trinny som ska bli assistanshund, hon är inte helt bekväm i röriga miljöer.
Vi slog oss ner och bara satt, länge, mitt mål var att hon skulle bli så avslappnad att hon lade sig ner själv.


Många figurer var det som passerade förbi, "Ture" 82 år stod bredvid oss ett tag medan han väntade på färdtjänsten. Blicken rakt fram och ryggen lite böjd, har nog upplevt en del i sitt liv. När taxin kom och Ture gick, snappade han åt sig ett ex av Nöjesmix! Läser Ture Nöjesmix som jag anser mig för gammal för eller var den bara gratis?

I samma veva kom en ung mamma ut från affären med en bebis i en sån där kundvagn med barnstol på. Hon försöker skjuta in den i en annan vagn som man gör med vanliga vagnar. Men det funkar ju inte, stolen är i vägen.... Drar ut den igen, drar med sig vagnen till andra sidan alla vagnar och funderar lite. Försöker skjuta in den på samma sätt fast i en annan barnstolsvagn. Skam den som ger sig! Men det funkar inte nu heller. Jag börjar le i mitt hörn av vindfånget, det här börjar bli intressant! Hon stryker undan håret och ser sig omkring utan att få stöd nångonstans. Går tillbaka till ursprungläge och ser ut som hon skulle ge upp. Undrar om hon är en otrolig vän av ordning och inte vill lämna sin vagn utan att ställa den på plats eller om hon är angelägen om sin peng som hon stoppat in i vagnen. Till slut ser jag att hon lyser upp, rätar på ryggen och tar sikte på en kedja som hänger från väggen. Nöjt ställer hon vagnen nära väggen, trycker in pluggen i sin vagn, får ut sin lilla slant, spänner loss sin bebis och går därifrån. Nöjd med sin envishet och slutledningsförmåga!

Trinnys avkoppling? Efter 50 minuter gick jag därifrån, hade lite annat som skulle hinnas med den här dagen också, hon hade inte lagt sig och hon var mycket nöjd med att hoppa in i bilen och avsluta detta onödig kapitel i hennes träning!

Inga kommentarer: