torsdag 6 september 2012

Återkoppling hos Ann

Var till Ann Essner i veckan för uppföljning av vårat senaste besök. Det har gått fem veckor sen sist.
Vi har gått med vikter, obs skrittat! Han har fått skritta med mig som ett ankare bak i selen. Han har gått uppför och nerför. Vi har cyklat. Fort som bara den med mig bak i selen. 3 minuter gas, 3 minuter lugn trav, i 7 km.
Grym har gått ner 3 hg på de här 5 veckorna. Inte bra! Hans lårmuskler har ökat med 2 cm i omfång. Det är bra. Frampartiet har inte alls hängt med..... Han har fått mycket bättre kondition!
Vi kom överens om att ta bort vissa övningar, mindre slitsamma cykelturer, han ska vara lös. Hans kondis och snabbhet behöver inte öka.
Jag ska göra småövningar för att öka trycket på framdelen.
Han måste äta mer mat och få mer sammanhållen vila för att återhämta sig. Som det är nu sliter det mer på kroppen än bygger upp. Han ska fortsätta skritta på "tungt" underlag, typ lingonris och sand. Med och utan vikter. Han behöver inte ha mig i selen men han får mer än gärna löpa bredvid mig när jag springer. Hmm, verkar som jag kommer att moduleras om av den här satsningen oxå...
 Vi ska bygga framdel, både på plant underlag men också i nedförs och uppförsbacke. Backen har jag byggt av skåpslucka som jag lagt på kanten av en hundkorg. Åsså en matta över.
Grym får göra stå och liggskiften medan jag håller upp en av hans framtassar. Endast hans egen vikt och underlagets lutning är belastning.
 Grym får göra stå och liggskifttning. Ner....
 Och upp igen!
Åsså lite pilatesbollsövningar. Stilla på raka framben, 10-15 sekunder
 Såklart måste jag ju experimentera med lite nya övningar också. Nedförsbacke med ostadigt underlag i bak. Känns som det kommer att ta ett tag innan han bemästrar den helt själv.... :o)

Inga kommentarer: