torsdag 1 mars 2012

Vårpromenad

Gympadojor och träningsbyxor på. Bästa bollen och godis i fickan. Snabb musik i örat. En glad Grym.
En promenad i min smak!
En stor del av vår träning, både lydnad och uppletande sker på promenaderna. Små detaljer, långa kedjor, varierad störning, pauser när vi går. 

I dag har vi tränat tempoväxlingar i fotgåendet - om jag kommer in i vårt vanliga tempo till vanlig marsch snabbt efter en språng marsch går han snabbt in i rätt känsla. Däremot om jag saktar ner för mycket och ändrar tempo igen till vanliga tempot går han upp sig. Alltså mitt ansvar.
Framåtsändandets snabba del - ibland lägger jag ut föremål på vägen (utan att han vet det) och ibland kastar jag förbi honom när han går ut i bra tempo. Belöningen kommer oftast när han är 15 meter ut. Har en bra förväntan och ger sig snabbt iväg. Han hör när jag kastar och vänder sig om så han precis hinner se bollen när den flyger i luften. Inte bra med belöningar för bakåt-titt. Behöver träna mer störning med ljud bakom.
Åsså lite gå runt. Å inkallningar tillbaks till mig i farten (framåtsändandets) när han är långt framför mig och strosar framåt
 
Lite balansträning är alltid roligt. Har han väl kommit upp är det helt ok att gunga ett tag. 

Inga kommentarer: