onsdag 22 juni 2011

Vad vill jag belöna?

Om man ska nå framgång med sin träning av hunden, är det bra att planerat lite innan själva träningen!

Vad vill jag lära hunden, eller vad exakt vill jag att hunden ska finna nöje i att lära sig. Vad är det jag vill belöna? En grundregel, som i så många andra sysslor är: en sak i taget. Vi kan bara jobba med ett kriterie i taget. Antingen många steg eller kontakt eller snabbhet eller precision. När ett beteende sitter kan vi lägga ihop det med flera andra färdiga beteenden. Simple as that.

Grym har en förmåga att tränga mig i vänstersvängar. Speciellt när vi har kommendering eller tränar i en stökig miljö. Då blir han lite plåstrig, lite mer mån om att stå mot störningar, så han överarbetar det hela.
Han har en bra kontakt i fotgåendet, en bra position "framåt-bakåt" och kan gå långt. MEN, det är just vänstersvängarna som felar, när det var som värst hade jag blåmärke bak på vaden där hans bog slog i stup i ett.
Sagt och gjort, kriteriet är att hålla en position med lite luft mellan honom och mig när vi rör oss till vänster.
Valde en miljö där han var bekväm och vi var ensamma till att börja med = plocka bort alla svåra faktorer så möjligheten till felbeteenden är så små som möjligt.
Sen gick vi, på en volt i vänstervarv. Och gick och gick. Jag tittade inte på honom utan gick helt på att känna honom. Eller snarare inte känna honom. Så fort han ökade avståndet till mitt ben, det minst lilla, klickade jag och slängde en godis till vänster, in i mitten på volten, bort från mig. Belöningens placering förstärker det rätta beteendet. Jag fortsatte gå medan han jagade ikapp sin godis. Han kom efter och vi fortsatte gå. Till vänster. Hela tiden. Hans tryck lättade, han började förstå. Vissa beteenden är svårare än andra att utföra, fast man vet att man borde och gärna vill. Men det är så bekvämt och vant att göra på det gamla sättet. Det tog några veckor med dagliga pass. Sen började jag att alternera högervolter med vänstervolter. För att gå vidare med rakt fram och riktiga vänstersvängar.
Och kommendering. Eller svårare miljö.
I morgon ska jag träna med Sanna. Med kommendering. OCH svår miljö. Håll tummarna för att jag inte får nya blåmärken.

Inga kommentarer: