torsdag 28 april 2011

gå runt

Aj, aj, aj!
Jag har fått en bugg i träningen. Jag har ju använt "gå-runt" träd, stolar osv för att träna tempo i frånskick, inkallningar, ligg, stanna, ombestämma sig utan att fastna i ett tidigare beslut osv.


Nu när jag inför treans och elitens ruta, har börjat träna på längre avstånd har Grym helt plötsligt slagit ut på sidan av rutan istället för att rusa rakt igenom som han tidigare gjort. Attans, han lägger ihop rutan med gå-runt-träningen.
Operation förändring: Jag har fått gå över till att träna honom på tasstarget, för att få honom att gå rakt på ett mål. Tasstarget har jag, medvetet, inte tänkt använda någonstans i träningen, så det är helt nytt för Grym.
Å ser man på, vid introduktionen kom det ytterligare beteenden som har legat och lurat. Snurra på targeten vill han gärna göra. Agera med bakbenen provar han också eftersom jag använt kloss till sån träning. Inget av ovanstående har jag lagt signal på, eftersom jag bara ville presentera honom för beteendet och sen ta in det i andra större beteenden. Bakdelsrörelsen till snygga vänstersvängar eller sidoförflyttningar och medvetenhet om kroppen i fjärrdirigeringen t.ex.
Håhåjaja, alltid är det nåt!
Så nu fokuserar vi på att gå rakt på tasstargeten, som ligger i rutan för säkerhets skull redan från början. Rakt på är viktigt, därför lägger jag en hög medvetenhet på uppgiften och mindre "prova-själv-känsla" i inlärningen.
Jag är jättenoga med att hålla belöningsfrekvensen så hög att han inte hinner, vare sig börja vrida på huvudet åt "snurra-hållet" eller börja steppa med framtassarna. Vi är nu uppe i 2 meter från targeten och 3 sekunder helt stilla på targeten. Belönar flera, flera gånger på samma skick. Å på köpet får vi en massa "fri-träning"!
Ja, ja, till hösten är det nog bra igen, vilken tur att jag bestämt sen tidigare, att vi inte ska tävla trean förrräns då, så slipper jag få panik och försöka mig på nån slags qvick-fix.

Simma lugnt, gott folk!

Inga kommentarer: