fredag 1 oktober 2010

Uppletande

Denna underbara höstdag tog jag min lilla hund och stack till skogs för lite fredagsmys! Började den trevliga förmiddagen med uppletande träning. Vallade 2 korridorer (7x40 m) när han tittade på. I syfte att få snabba "fynd" la jag ut flera föremål i varje korridor. Föremålen var av de mindre varianten allihop.
I första skicket fanns en vittringspinne, en tändsticksask och en sån där reflex som lindar sig runt benet. Som vanligt tog han den som låg längst ut, så även i nästa korridor, schampoflaskan kom med in.

Upplever att han inte sätter på näsan förrän han kommit en bit ut, oavsett synretning, terräng eller typ av föremål. Får klura ut några olika bra övningar så vi får bukt med det.
Tidigare har han kunnat slänga till och "snabbmarkera" ett föremål utan att fullfölja. Det har vi jobbat hårt på, dels med ren apportering i skogen, dirigering (som höjer hans intresse), jag har satt fast föremålen så han fått kämpa för att få med dom hem och jag har även stoppat honom och bett honom fullfölja. Det funkar bra nu!

Efter en skön skogspromenad rakt ut i skogen bland stock och sten hittade vi en solig glänta, lämplig för en kaffestund. Han är så skön den hunden, ger full ös när det är jobb, är positiv och uppmärksam när vi rör oss och kopplar fullständigt av när jag slår mig ner. Behöver aldrig kalla in, tjata eller kommendera. Han hakar på alla mina påhitt.
Nåt som han däremot bestämt har avsagt sig, är uppgiften som kantarellhund. Han tycker det är såååå tråkigt när jag går några meter, stannar, går några meter, och jag kan inte låta bli! Men han slipper, han är så bra på mycket annat och jag tror att det är effektivare med mina ögon än hans näsa, iaf en sån bra svamphöst som det är i år!



Inga kommentarer: