fredag 5 oktober 2012

Våga vilja vara bäst!

Jag har höga mål med min hundträning! Jag vill ligga bland det absoluta toppskiktet i lydnad. I Sverige. I världen!
Sån är jag. Tycker om när saker fungerar så bra som det någonsin kan. Spelar ingen roll egentligen, om det är kommunikationen i ett projekt, en väskas funktion eller min kropps förmåga att orka.
Arv eller miljö, det vet jag inte. Men det spelar mindre roll, jag bejakar det och jobbar för att vara riktigt bra på det jag tar mig för. Har jag inte förmågan att bli riktigt bra på det, går jag vidare och lägger energin på nåt annat. Enkelt!

Det finns många riktigt duktiga hundtränare i Sverige. En typ av elitförare som lägger massor av tid på både sig själva och hunden. OCH har modet att säga att det är inte lätt alla gånger. Det går inte av sig självt. Både hunden och föraren pressas i sina gränser. Precis som för alla andra elitidrottare uppstår skador, orken tar slut, modet sviker. Man känner sig ensam i mörkret när man efter en dag på jobbet, ger sig ut och tränar. Men målet hägrar. Målet att vinna, att bli bäst.
Jag hävdar även att det krävs en speciell typ av hund för att orka. En hund som vill göra igen, igen, idag också. En hund med mod att ge sig hän, ett mod att pressa gränser. En hund som så till den milda grad  uppskattar att samarbeta, att den hänger med ända upp på den största av prispallar!

Vi har ytterligare en ingrediens att ta hänsyn till. Att komma upp, ända till toppen, kräver ett oerhört gott samarbete. Hund och människa behöver har en helt ren relation. För att orka, för att våga. Våga ge sig hän och lita på varandra. Och det gott folk är inte helt enkelt att uppnå..... Men helt nödvändigt!

I det flesta idrotter finns en backup. En stab av människor omkring de aktiva idrottarna. Från knattenivå till landslag. Tränare med enorm kunskap, materialare som fixar, anställda som klipper gräs......
Men inte inom hundvärlden.....

Jag är så otroligt glad att SBK nu gör en elitsatsning i lydnaden. En satsning på att få Sverige på prispallen i alla mästerskap. Inte i år, men snart. Jag vill rikta ett stort tack till er som helt ideellt ordnar läger, träningar, föreläsningar, tävlingar för oss människor som vill vara med i toppen. Anders, Lotta och Anders lägger ner enormt med tid och engagemang för SBKs räkning.
SBK har nu satsningar i form av en talangtrupp. En grupp tävlingsekipage som har potential att nå långt. Och förhoppningsvis en ambition att satsa mycket tid och engagemang.
Det har även bildats en ny grupp för "landslags-wanna-be". Där jag själv är oerhört glad att få vara med. Dessutom har vi en grupp med ekipage med kvalitet att representera Sverige på landslagsnivå.
Vi möttes idag i vår grupp. Det är så otroligt givande att diskutera med andra som har samma ambitioner. Som har kommit långt med sig själva och hunden. Tror vi tillsammans kan göra  nåt riktigt bra av den här gruppen.
När jag kom med i talangtruppen och kom till första träffen var det första vi fick höra av ledningen: -Ni är inte här för att vi ska hjälpa er att bli bättre. Ni är här för att Sverige ska vinna mästerskap!
Att satsa på en plats i landslaget handlar mycket om att ha en individuell styrka att genomföra allt så bra jag kan OCH vara delaktig för gruppens bästa.
Att ge sig in i talanggruppen handlar om att jag ska förvalta ett förtroende jag fått från de som tagit ut mig. Att satsa och ta tillvara möjligheten.
Att alla har inte den förmågan, orken och ambitionen är helt förståeligt och inget någon ser ner på.

Men jag har den, jag är stolt över det och jag kommer att göra mitt absolut bästa för att jag och Grym ska nå ända fram!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yes - läser med ett stort leende på läpparna, kan bara önska dig o Grym ett RIKTIGT VARMT LYCKA TILL!!
Tror verkligen ni kommer att vara en tillgång för talangtruppen :-)
hälsar Eva-Britt L.

Eva-Britt sa...

Härligt med vinnarinställning! Ni kommer att lyckas du och Grym.
Ha dé gott Eva-Britt S, som precis kommit hem från VM i agility