fredag 19 oktober 2012

Hjärnans bränsle

Är det så att hjärnan kräver en annan sorts bränsle än vad andra muskler gör? Ett faktum i min värld är att jag koncentrerar mig bättre om jag småäter och smådricker. Små morotsbitar är bättre än en hel morot. Men morot i sig är egentligen inget koncentrationen vinner på. Hellre vindruvor. Eller söt choklad. Mörk choklad är inte lika effektiv.... Den tröttnar gommen för fort på.
Eller vad det nu är i kroppen som för nog av mörk choklad? Ett fat fullt med skurna grönsaker som dippas i goda såser funkar också! Vet att Marie på Dala Hundservice alltid har en gigantisk godisskål framställd på de kurser som kräver mycket tankeverksamhet att deltagarna. Klokt drag!
Kan det vara så att sockret snabbare omsätts till tankeenergi än någon annan form av tillsatt energi? Jag är lite besatt av olika energiformer just nu och vet mycket väl att begreppet "tankeenergi" inte finns. Eller är det "plocket"?
Hm, har nu gjort ordning en liten skål med olika nötter och russin för att öka min koncentration.
Tror ni att jag tycker att energiformer, energiomvandling, kondensering och formler är tråkigt? Och att det är därför jag bloggar om detta? 
Japp, så är det! 
Tar ett russin till och fortsätter. Kl 15.00 har jag lovat mig själv att jag ska få träna med Grym! Där behövs minsann inga russin och nötter. 
Glädje är nog den bästa energiformen som finns!

1 kommentar:

UlricaA sa...

Nånstans är det lättare att veta när man ska sluta, det är nog den bästa energin som finns tror jag, att sätta upp sin egen gräns!