måndag 9 maj 2011

Uppstart

Jag har letat får för att kunna träna vallning på. Snälla Barbro och Christer i Ockelbo, som har året runt lamning, kan absolut tänka sig att några av deras flickor, kan få gå hos mig i sommar innan det är dags för betäckning igen. YES! Det blir perfekt med en egen grupp på så nära håll, de kommer att gå i Hille, i våra hagar.

Som om inte det var nog, ringer bästa Sia Westman och erbjuder mig att få träna på hennes grupp med pälstackor, sex stycken, som gått obetäckta! De går i Forsby nu och kommer om ca två veckor till Hille, och ska beta hos Anna Karin Ferm som bor precis nedanför åsen vid oss. Som motprestation ville Sia ha hjälp att flytta och lasta fåren ibland.
Taget! Vilket erbjudande! Ett sånt flax, två grupper att skifta mellan, hela sommaren, på gångavstånd!

Var till Sias grå flickor igår, så Ipz fick sära dom från finullstackor med lamm och flytta över dom till en egen hage. Grym fick känna på dom lite.
I morse på promenaden mellanlandade vi hos dom igen och Grym fick putta lite.
Han har bra sug och känsla för deras rörelser, när vi är på samma sida av fåren. Men om vi hamnar på varsin sida om gruppen släpper han helt fokus på fåren och tar sig in mot mig och håller inte mot om de glider iväg.
Hm, dags att arrangera lite. I morgon tar jag dit grindar och provar lite andra övningar.
Det är sååå kul att vara igång med vallningen igen!

Inga kommentarer: