onsdag 29 september 2010

Skillnad på lika

Ju mer man tränar desto duktigare hund.... - inte hela sanningen, det vet vi alla som tränar hund. Det behövs fler faktorer, ett känt mål för träningen, tajming från föraren så hunden har en chans att pricka rätt beteende, värdefull belöning samt klara och enkla direktiv, bl.a.
Margareta hälsar på Ann-Chatrin utan att Hilda lägger sig i.

På en valpkurs som jag har nu, bor fem av de sex deltagande hundarna hos pensionärer. Alla (även de som inte är pensionärer) är människor med öppet sinne, en vilja att hitta en trevlig samvaro med sin hund och en bestämd inställning till att de ska lyckas. Dessutom är de väldigt trevliga!
Harriet och Ralph tränar lugn hantering med Viggo
Varje vecka kommer de, hela gänget, och har gjort sin läxa. -"Vi har tränat på din läxa hela veckan, som du sa"! Och jag kan bara bekräfta att de lyckas jättebra!
Nu tillbaka där jag började dagens inlägg. "Ju mer man tränar, desto duktigare hund....." Smilla är bekväm i att hänga över axlarna på husse Robert. En "bra-att-ha-känsla" när hunden av någon anledning behöver bäras en längre sträcka.
Men frågan är om det är tiden med träning av hunden som gör framgången eller om det är lugnet, och därmed vår lyhördhet, som kommer med gott om tid, eller om det är en god planering som skapar tid?
Kajsa och Bertil tränar inkallning med Pixie, när massor av hundar passerar på nära håll.
Jag tror det är en mix av alltihop! Det går ju att vara effektiv utan att var forcerad. Leka med hunden på stationen när du ända väntar på tåget, träna lite då och då på promenaden och inte vänta till man är på klubben, träna sitt-stanna-kvar när postlådan ska tömmas, skicka ut hunden i trädgården precis innan den ska få mat, så du kan utnyttja situationen till att kalla in en hungrig hund som i vanliga fall vill vara kvar ute. Vips har hunden lärt sig saker utan att vi egentligen avdelat så mycket "hundtid".

Hur som helst har detta gäng ännu mer bekräftat att det är värt att se fram mot att bli pensionär! För dom har väl hur mycket tid som helst?! ;o)

Smilla går snyggt och prydligt med matte fast hon gärna hade velat gått fram till Twist.

1 kommentar:

Sanna sa...

Tänkvärt inlägg! Jag är mycket bättre hundtränare nu när jag jobbar än när jag var student. Det är framförallt spontanträningen som blivit bättre, jag har mer ork och finne fler tillfällen över dagen och kan småträna. Som student kände jag mig aldrig ledig och försökte trycka in all inlärning vid ett fåtal tillfällen på klubben - föga framgångsrikt.