onsdag 29 september 2010

Kantarellfunderingar

Jag plockar gärna och ofta trattkantareller, de gula har jag däremot svårare att hitta.
Oftast torkar jag svampen och förvarar dom i en glasburk, hemtrevligt.

Gårdagens skörd som jag rensade och torkade idag.
Idag gjorde jag en upptäckt! De kantarellerna som jag stoppar i ugnen direkt och låter torka där hela vägen, blir mindre och svartare i färdigtorkat skick än de som jag låtit ligga i solen under dagen först, så de torkat en bit på väg innan de sluttorkades i ugnen. De soltorkade hade oxå krympt men inte alls lika mycket och de var fortfarande grå.
Det senare tycker jag känns som att jag kommer att fortsätta med, tar mindre energi och ser trevligare ut.
Så, nu har jag tillfört världen dagens "värdelösa vetande". Vassegoa!

Inga kommentarer: