onsdag 23 september 2009

Störning

Lime är äntligen ur skendräktigheten och har lämnat tillvaron under kudden med förhoppning om att det ska komma valpar.
Jag har lagt om Limes lydnadsträningen avsevärt. Jag har lagt på svåra störningar för att hon verkligen ska fokusera på det vi gör och inte lägga energi på så mycket annat. Har lagt om belöningen i lydnadsmomenten vilket också får henne mer fokuserad.

T.ex. på inkallningen kan jag ha lagt ut favvokampskinnet på marken en halv meter innan mig nära den vägen Lime springer. Hon har haft värsta bekymret, pipit, segat ner farten, gjort slarviga sättanden för att hon varit så störd av skinnet. Då har vi gjort om, och gjort om, och gjort om till hon helt avslappnat gjort den hon ska, med fullt fokus på uppgiften. Då har hon äntligen fått "varsågod" på skinnet eller fått leka med bollen med mig eller bara en klapp på kinden. Om hon favoriserar och vill ta skinnet hellre än min boll t.ex. har jag sagt ifrån och retat henne med bollen så hon gått igång på den. Hon får finna sig i att inte alltid få bästa belöningen.

Att ha massor av alternativ på belöning och ofta presentera det som hon inte väntar sig har gjort underverk. Hon är mycket mer öppen för information och håller avsevärt längre i träningen.

Puss på prinsessan!

1 kommentar:

Sandra & Qiwi sa...

Här händer det grejer:) Åh så snyggt det blev med en ny blogg.
Fortsatt bra dag!