lördag 19 september 2009

Belöningssystem

Tja, så har man då kommit på nya tankar, igen. Det är liiite körigt att lära sig så mycket nytt hela tiden. I princip har vi på utbildningen träffat nya externa lärare varannan helg, nya intryck, nya tankar och ideer. Dessemellan tränar vi hund, läser litteratur och så försöker vi smälta alla intryck.

Jag klagar inte, inte alls, men jag är otroligt tacksam att jag har alla mina elever att testa nya ideer på. ;o)

I dag har Eva Bodfäldt drillat oss i belöningssystem, generalisering och lek med hund. Lime har fått sig en duvning såklart. Det Eva såg var, att när svårigheten i momentens nyinlärning inte är någon svårighet längre, tappar hon koncentration och då kommer pipet. Ja, det stämmer faktiskt på henne.
Så i dag har jag lagt på störningar som bara den. Det har stått folk och lockat på henne i inkallningen, jag har "tappat" godis framför henne när hon ska hålla kvar apporten och vänta på loss, låtit henne trängas med lockande bollar på fotingångar. Oj, vad jobbigt hon har haft, men hon har löst det. När hon märker att det inte ger nåt att plåstra och fokusera på fel saker så koncentrerar hon sig på att göra rätt.

Lilla loppan, nu sover hon sött på stolen bredvid mig!

1 kommentar: