måndag 10 december 2012

Attityd? Attityd!

Har haft en härlig helg!

Fredag - Marie och Carma hämtade upp oss på Vallhallavägen. Styrde bilen mot Smedjebacken och en hel dags träning i inomhushallen med Spetsgruppen. Sophie, Marika, Marie och jag. Känner mig trygg i den konstellationen. De börjar känna mig och Grym vid det här laget. Och rättar mig. Vägleder mig. Lyfter och peppar. Tack tjejer! Riktigt nöjd med några beslut och ändringar i träningen!
Lördag - Tävling. Öppen för alla, men den är även en talang/spetstävling som alla i de grupperna ska delta i. Elitklassen var internationell, vilket ger lite andra regler att hålla reda på. Inte jättemycket för föraren att hålla reda på men väl för domare och tävlingsledare. När Ludvika arrangerar tävling är jag helt lugn för att det blir väl genomfört. Tävlingsledarna Sofia Axelsson och Stefan Hedell bjöd som vanligt på oväntat upplägg som ställde till det lite, för de flesta. Kul! Alla funktionärer var finklädda dagen till ära, älskar sånt! Musiken låg som julbomull över hallen, såå välkommet!

Åsså var det då det här med vårt genomförande av tävlingen. Är väldigt nöjd med allt. Utom fritt följ och Zäta. Har vi hört det förut? Eller, jag var nöjd med hur momenten utvecklas men vi är inte i mål. Jag mulnade inte ihop, utan var nöjd i kropp och själ. Jag har lagt om träningen sen några veckor tillbaka och det har inte riktigt hunnit få den effekt jag är ute efter. Han håller inte tryck och fokus genom ett helt ff-programmet och zäta. Tankarna glider mot de andra momenten, de fantastiska konerna och farten. Tror jag. Inte så lätt att veta med en hund......
Väl hemma gick tankarna på högvarv. Fast jag egentligen skulle tentaplugga och inget annat. (Fokus...)

Vad är det som skiljer de andra momenten som går såå bra från ff och z?
Ff är det enda moment som är så väldigt tekniskt. Och långt. Åtminstone som Grym ser det, tror jag.... De andra momenten har jag lyckats fått till, utan att han märkt hur svårt det kan vara. Är det meckandet och tekniken som gör honom tryckt. Lägga på högre intensitet, begränsa möjligheten att göra fel, utmana honom, gasa i belöningar? Tja varför inte prova, har ju provat allt annat i ff känns det som.
Kan det vara så att den höga intensiteten i de andra momenten är det som gör att han stänger störningar ute? Skulle det kunna vara så även i fria följet?

Jag är nog född optimist! Bryt ihop och kom igen liksom! En gång till!
Vi ska tävla till helgen, nu kör vi ett vansinnesrace i projekt "bli trygg i hög intensitet". Eller nåt!
Stina träningscoach, får lotsa oss i veckan med massor av kommendering och full gas.
Nu är jag glad i hjärtat igen.
Och har lagt några "tentapluggtimmar" på hundträningstänk!
Fokus Hilding, fokus på sånt som är viktigt!!!!

1 kommentar:

Barbro sa...

Go for it!